Wednesday, May 4, 2011

Terima Kasih Tuhan

“The lower cost of a single tube sheet is offset by the additional cost incurred for the tube bending and larger shell diameter which is due to the minimum U-bend radius. So this make the cost of U-tube is actually comparable to the fixed tube sheet. Okey class, take home quiz, I expect to see a page of report on what we learn about U-tube heat exchanger today on my desk tomorrow. Class dismisses.”, Haris menamatkan kelas hari itu dengan satu senyuman manis kepada pelajar pelajarnya.

Haris, 36 tahun, kini seorang pensyarah fakulti Kejuruteraan kimia, di UiTM cawangan Pulau Pinang.Duda tanpa anak.Masih kacak bergaya.Dan komited dengan kerja. Haris pada asalnya seorang engineer dengan syarikat besar Schlumberger tetapi dia hanya kekal disitu selama 5 tahun sahaja kerana dia berasa kosong jauh di dalam hatinya. Kemudian baru lah dia beralih kepada kerja sebagai seorang pensyarah di UiTM.Pada asalnya dia hanya ingat mencuba bekerja sebagai pendidik namun dia kemudiannya jatuh cinta dengan kerjaya ini.Kerjaya sebagai pendidik adalah segalanya padanya sekarang.Kerjaya ini mengingatkannya pada zaman remajanya dulu. Pahit manis zaman remajanya dulu dirasa kembali. Disebabkan dia tiada anak kerana isterinya meninggal dalam kemalangan lapan tahun dahulu, dia berasa bahagia apabila dapat membantu dan melihat senyuman pada pelajar pelajarnya.Padanya kehadiran mereka memberi makna dalam hidupnya. Haris hidup sebatang kara. Isteri meninggal, anak tiada, ibubapa juga sudah meninggal dan disebabkan dia anak tunggal, Haris tiada siapa siapa lagi di dunia.Tapi haris kuatkan semangat untuk hidup kerana padanya hidup memang bermakna.Haris ada berfikiran untuk berkahwin lagi tapi bukan sekarang.Entah kenapa dia rasa masih belum bersedia walau isterinya sudah lama meninggal dunia.Entah macamana dia melayan kesangapan dirinya.Eh lucah sangat ayat.

Hari ini, pelajar baru semester satu akan mula mendaftarkan diri di UiTM. Haris ditugaskan sebagai penasihat pelajar semester satu pada semester ini.Dia juga akan mengajar pelajar semester satu subjek Physic for Enginering.subjek susah sangat tu. Haris siap mencetak notis perjumpaan pelajar pelajar baru dengan penasihat akademik mereka.Notis itu ditampal pada papan kenyataan berhadapan dengan fakulti.Jujurnya dia agak teruja untuk mewarisi ilmunya kepada pelajar pelajar baru.Mengada betul keterujaan dia tu, haih.

Tepat pukul 5 petang, dia ke BKM3.4 untuk perjumpaan pertama pelajar baru dengan penasihat akademik.Dia membuka pintu dan dihadapannya 30 pelajar baru yang ditanggungjawabkan padanya. Dia akan menjadi penasihat akademik 30 orang pelajar itu selama enam semester, sehingga mereka tamat belajar.

“Assalamualaikum semua, saya Faizal Haris Bin Azaman.Awak boleh panggil saya En.Haris dan saya adalah penasihat akademik awak semua okey. And since we are going to be together for the next three years,Im expecting us to be friends, is that okey guys.”, Haris memulakan bicara. Heh,bodek student la tu.

“Yessss” semua menjawab. Ada yang gatal menjawab “ Yeahh” gaya teruja lebih tapi minority la.

“Great. Saya tak makan orang so if ada sebarang masalah, or pertanyaan tolong jangan segan segan datang jumpa saya. Jangan risau , saya pun dulu pelajar so saya faham semua masalah pelajar.” Tudiaa.Gempak kemain ayat haa.

Selepas selesai ice breaking, dia menerangkan segalanya pada pelajar pelajarnya. Pelan pengajian di terangkan satu persatu.Peraturan makmal kimia semester satu juga diterangkan.Borang borang yang perlu di isi diagihkan kepada semua pelajar.Hampir satu jam, segala nya tamat.

“Okey semua, isi borang borang tu semua dan nanti submit to me before next week okey. And untuk subjek CHE175, Physic for engineering, saya yang akan ajar kamu. Kelas kita akan bermula pada hari rabu dan buku text boleh dibeli dari saya pada harga Rm70. Saya jumpa kamu semua hari rabu okey. Terima kasih”.,jelas Haris sebelum keluar dari bilik perjumpaan itu. Hari bergerak ke fakulti untuk menyimpan barang barangnya.Dari belakang, haris ditegur seorang gadis cilik.

“En.Haris, saya Hani. Err, saya nak beli buku text boleh?”

“Eh boleh boleh.Jom ikut saya ke fakulti.”

Dari belakang, hani mengikut Haris ke biliknya.Haris mengambil buku dibawah mejanya dan menghulurkannya kepada Hani.Hani membayar jumlah yang sepatutnya pada Haris.Hani senyum dan berlalu.Ekspresi pertama Hani padanya ialah hani seorang yang rajin. Tapi jauh disudut Haninya, dia dapat merasakan sesuatu yang lain. Aura hani memberi impact padanya. Tapi kenapa , dia tidak tahu.

Kelas berlangsung seperti biasa.Seingat haris sudah hampir tujuh minggu dia mengajar subjek fizik kepada pelajar pelajarnya. Jujurnya subjek itu memang susah dan dia mengalu alu kan kehadiran pelajar yang memerlukan bantuan konsultansi untuk subjeknya. Ramai yang datang berjumpanya untuk bertanyakan soalan.Dan salah seorang daripadanya adalah Hani.Hani seorang pelajar yang baik tapi agak perlahan dalam subjek kira kira. Tapi untuk subjek lain dia agak cemerlang.Dia agak rapat dengan Hani kerana Hani selalu dapat padanya tiap kali dia perlukan nasihat.Dan jelas Haris senang dengan kepercayaan Hani padanya.Dia perasan Hani selalu memerhatikannya dia dalam kelas.Padanya itu normal, tapi kadang kadang pandangan Hani buat dia merasa sebak.Entah kenapa, dia dapat merasakan harapan dalam pandangan remaja kecil itu.

Sejak bermulanya semester baru, Haris berhadapan dengan satu masalah lagi.Dia sering merasakan dirinya diperhatikan.Setiap masa, dia rasa seperti diperhatikan.Tapi bila menoleh, tiada siapa pun yang seperti memerhatikannya.Fikirannya buntu pada asalnya tapi kemudian dia berpendapat semua itu hanya lah sekadar permainan perasaannya saja.

Hubungannya dengan pelajar pelajar baru ibarat adik beradik.dia senang melayan mereka dalam semua isu. Namun lain ceritanya dengan Hani. Padanya Hani ibarat anaknya.Perasaan kebapaannya pada hadi sangat dominan dan entah kenapa dia berasa begitu.dia buntu.Tapi segala persoalannya terjawab pada 9 September.Pada harijadinya. Seperti hari jadinya yang lain, haris akan menghabiskan masanya untuk dirinya. Dia membeli belah, menonton wayang dan memanja kan dirinya dengan makanan makanan sedap. Ketika dia senang makan di secret recipe Jusco, dia menerima satu sms dari Hani.

“Err En Haris kat mana. Sorry sir, tapi saya sangat sangat perlu jumpa En sekarang”

Haris hairan, dia cuba menalifon tapi baru dia teringat yang dia tidak tambah nilai talifonnya lagi. Disebabkan itu, dia membalas mesej Hani.

“Saya dekat Secret Recipe Jusco.Kenapa ni?” mesej Haris berbau kerisauan.

“Okey, nanti saya sampai”.

Haris hairan dan risau tentang apa yang terjadi. Dalam kepalanya jujur memikirkan apa mungkin Hani jatuh cinta padanya. Haris professional.Hubungan antara pelajar dengan pensyarah adalah suatu perkara yang serius padanya. Dia nekad, jikalau Hani meluahkan perasaan, dia akan menolaknya dengan cara baik.

“Assalamualaikum” Hani tiba.

“Waalaikumusalam. Hah kenapa ni Hani”

“Saya tak tahu macam mana nak cakap tapi mula mula, ni hadiah harijadi dari saya”

“Thanks Hani. Please have a seat.”

“Thank you sir.Actually saya nak bagitau sir something tapi saya tak tahu macam mana.”

“just say it Hani. Tapi untuk memudahkan awak, saya terang terang katakan yang if awak nak bercakap pasal cinta, saya mintak maaf hani. Saya memang tak boleh terima.”

Hani tergamam.boleh tahan perasan juga En.Haris ni kata hatinya.

“Eh no sir.No.Actually, im sorry sir.But im your daughter.”

Haris tergelak.

“ You gotta be kidding me. I have no memory of having a daughter at your age. Jangan main main Hani.”

“Yes sir. Mak saya Anis Shahirah, kawan sekolah sir dulu.Ni ada surat dari dia.”Hani mengalirkan air mata.

Haris membaca surat tersebut. Dia terkejut.Haris sebak.Air matanya mengalir laju.Ya, walaupun kisahnya dengan Anis bertahun tahun dahulu.tapi cintanya pada anis tidak pernah kurang.Tulisan anis masih dia ingat.Segalanya kembali pada ingatan Haris.Haris dan Anis adalah pasangan kekasih zaman sekolah.Mereka berhasrat untuk berkahwin.Dan entah macam mana nafsu mengaburi diri, mereka terlanjur.Kebetulan , sebulan selepas itu Haris ditawarkan untuk belajar di luar Negara, pembiayaan penuh oleh Mara selama enam tahun. Walaupun berat hati namun untuk masa depan Haris terima tawaran tersebut, selepas Anis berjanji untuk menunggunya. Namum begitu selepas dia terbang ke luar Negara, baru la Anis sedar yang dia mengandungkan anak Haris.Dia tahu cita cita haris adalah untuk menjadi jurutera dan dia jujurnya tidak mahu merosakkan masa depan haris. Oleh itu, dia berkahwin dengan sepupunya sendiri untuk menutup aib keluarga. Sepupunya tahu tentang hal itu dan dia rela menjadi kambing hitam dalam drama ini hanya kerana nama keluarga. Haris ada cuba menghubungi Anis melalui surat namun satu pun tiada berbalas. Hati Haris hancur. Selepas enam tahun, Haris pulang ke tanah air dan cuba mencari Anis. Malangnya , dia mendapat perkhabaran dari teman teman lamanya bahawa Anis sudah berkahwin dengan sepupunya sendiri dan sudah mempunyai anak. Hati Haris hancur luluh.Haris lari berkerja di Kuala Lumpur, dan memulakan hidup baru.Sesungguhnya Haris tidak mengetahui yang Anis mengandungkan anaknya.

“Bila? Bagaimana Hani tahu”

“ Semasa tingkatan empat, mama sakit. Kanser.Dan sebelum meninggal mama ceritakan segalanya pada Hani.Hani anak luar nikah.Sumpah Hani sebak.Hani tak percaya.Tapi hakikat itu pedih.Hani kena terima. Mama bagitau nama papa. Dan Hani cuba cari di facebook. Dari gambar yang Mama bagi, Hani jumpa papa. Tapi Hani masih sekolah. Hani tahu masalah akan timbul. So, Hani belajar rajin rajin, apply chemical engineering di penang semata mata nak approach papa. Hani tak kisah kalau papa tak terima Hani. Tapi Hani just nak tahu, kalau papa tahu Mama mengandung, Papa akan tinggalkan Mama ke.?”

“Tak Hani. Maafkan Papa Hani.Maafkan Papa”.

Perjumpaan anak-ayah yang sedih.Haris tidak pernah menjangkakan takdirnya begini.Namun begitu, Hani tetap anak nya.Dan cintanya pada Anis masih kekal.Dia menerima Hani sebagai anaknya. Biarpun Hani anak luar nikahnya, padanya Hani tetap darah dagingnya, satu satunya insan yang dia ada di muka bumi kini selepas bertahun tahun hidup sebatang kara.Kuasa tuhan, kini baru dia tahu kenapa tuhan beri dia kekuatan untuk meneruskan hidup selepas kematian semua orang yang dia sayangi. Rupanya, dia ditakdirkan berjumpa anaknya dan menebus segala kesilapannya yang dulu.

Dalam sebak, Haris memeluk Hani dan membisik kan rasa syukurnya.


"terima Kasih tuhan, terima kasih".


2 comments:

  1. kemain rajin lagi wat cerpen...

    ReplyDelete
  2. alah. cerita melayu pun macam ni juga. kanser tumor. kanser tumor. kata lah buasir ke apa ke. good story line dude.

    ReplyDelete