Thursday, November 4, 2010

048.

Kadang-kadang aku tak reti nak describe diri sendiri macam mana. Kalau nak kata aku ni hipokrit, macam kejam sangat bunyi dia. Jadi aku anggap aku ada split personality, atau lebih tepat lagi aku ni some kind of alter-ego.

Aku ada dua warna, putih dan hitam. Macam ni,

Satu hari kau lari-lari, jatuh, dan luka. Kau datang dekat aku dan kau cakap nak pinjam bahu dalam suara tersekat-sekat. Kau cakap kau sakit, dan kau menangis puas-puas. Aku sapu airmata kau dengan ekor baju. Aku cakap, lain kali jalan kaki. Bila kau lari laju-laju, kau cuma ada dua kemungkinan; cepat sampai atau rebah tengah jalan. Kau menangis lagi. "Maka, aku boleh jadi bahu tempat kau bersandar, bila kaki kau terasa lemah untuk melangkah." -Putih.

Satu hari aku lari-lari, jatuh, dah luka. Kau datang dekat aku dan kau cakap nak pinjamkan bahu. Aku tolak, sebab aku kuat. Aku masih gagah lagi dan tak perlukan sebarang tempat bersandar. Kau pergi, dan aku mula menangis. Aku menangis macam tiada lagi dunia hari esok. Nasihat pada diri sendiri seperti bola getah yang melantun ke dinding. "Maka, aku akan mulai goyah dan rebah, bila kaki terasa lemah untuk melangkah." -Hitam.

Aku pandai nasihat kau macam orang kental, sedangkan aku sendiri lemah. Aku pandai berlagak handal, sedangkan aku kalau diposisi kau mungkin akan lebih down, dan menyerah kalah. Senjata yang aku ada cuma 'kata' satu-satunya. 'Kata' di sini, seperti baju besi dan perisai untuk berperang. Senjata paling kukuh untuk buat aku jadi kuat.

notakaki : thanks amal ,

1 comment:

  1. macho dow entri ni.kalau ada like button lama like dahh

    ReplyDelete