Friday, December 30, 2011

Polemik Parti

Kalau aku nak, aku rasa aku boleh jadi ahli politik yang paling berjaya dekat Malaysia ni. Tapi kejayaan aku tu depend pada situasi la. Nak cakap pasal politik malas sebenarnya tapi agak annoying sebenarnya bila tengok orang bergaduh pasal parti. Cakap pasal politik bagai. Kondem satu, sokong satu. Aku rasa dari nak berbahas apa jadah semua baik cakap je aku sokong Parti A. Kan senang. Sebab dah obvious kalau si polan A sokong parti A, si polan B sokong parti B bergaduh apa pun tak jadi.dua dua nak support parti memasing. Bodoh sangat. Aku rasa la kalau nak cakap pasal parti ni sebenarnya tak penting pun. Sebab kalau di perhatikan time kita kecoh berhempas pulas bergaduh siapa baik siapa jahat ni, negara lain dan boleh sampai abad ke 2020 lama dah. Dah sedap naik kereta terbang semua bagai dah. Kita dekat Malaysia, punya sibuk bergaduh tunding tunding jari. Apa kerja ntah. Nak sokong gomen, tak nak sokong gomen tu lantak la tapi aku rasa kalau dah Parti W yang control kerajaan dan semata mata sebab kau sokong parti L kau nak tolak semua pembangunan yang parti W buat. Lepas tu kecoh cakap takde pembangunan. Macam mana nak ada pembangunan kalau masa bukan pilihanraya pun semua orang sibuk nak sokong parti, nak kondem semua effort yang parti dia tak sokong tu buat untuk pembangunan. Aku jadi confius, yang sebenarnya semua semua tu nak sokong pembangunan ke sekadar nak sokong parti je. Kalau setakat nak sokong parti, tak guna la jugak kan. Sebab kalau si Parti W turun, si Parti L naik, si polan penyokong parti W pulak kondem pembangunan yang parti L buat. Semua nak cari salah. Woi, gua nak pembangunan. Bukan nak tengok pertandingan siapa paling banyak pengikut. Kalau nak buat pertandingan macam tu pergi la buat dekat facebook tengok siapa paling banyak kawan. Tak pun buat dekat twitter, tengok siapa paling banyak follower. Cukup la tu. Jangan mengatal nak drag pembangunan Negara sekali dalam pertandingan budak budak darjah dua tu apahal.

Hah tengok, dari taknak cakap pasal politik, gua dah terbabas mengumpat macam tu. Nanti kena saman gua jugak yang kena. Gua jugak yang masuk penjara. Pada aku, aku rasa kalau 10 juta rakyat stop bergaduh, stop mengagung agungkan mana mana parti yang dia sokong, dan mula bangkit buat effort sendiri nak setel kan semua masalah komuniti yang korang ada tu, pembangunan negara laju je tahu tak. Dari sibuk tuntut wakil rakyat repair jalan apa semua bagai, baik ambil effort sendiri cari sponsor ke share duit ke apa ke untuk repair sendiri semua benda tu. Kot nak salahkan politik dekat semua cacat cela Malaysia sekarang ni, tak kemananya kita. Memang tak kemana, dah boleh stop cakap pasal masa depan la macam tu. Malaysia kalau nak maju, rakyat sendiri kena bergerak, bukannya setakat main main mengumpat macam Kak Limah jual kain tu.

Pening pening.

No comments:

Post a Comment