Saturday, January 14, 2012

A thousand years

Dua tiga hari ni, aku rasa aku tak kenal diri sendiri. Aku cuba fikir segala kemungkinan yang ada dari segala sudut segala aspek. tapi sia sia sebab hakikatnya aku tetap cuba sedaya upaya untuk percaya yang aku sekarang ada aku yang sebenar. Aku cuba lari dari hakikat yang jelas aku tak dapat terima.

Tapi hakikat kehidupan, jangan pernah lari dari masalah, sebab masalah akan tetap kejar kau. Harini aku sedar yang aku sebenarnya tak kenal siapa aku sebenarnya. Aku terfikir dan aku rasa sejujurnya aku hidup selama ni dalam kepalsuan. Berlakon aku bahagia, berlakon aku kuat semata untuk selamatkan jiwa kawan kawan. Tapi bila aku cuba ingat saat yang sebenarnya aku sendiri rasa bahagia, satu pun tak terukir di kepala. Benar kata umi, kalau kau bahagia, benda tu takkan pernah luput dari ingatan. Tapi aku lupa, aku tak boleh relate sebarang kebahagian yang ada dengan aku. Mungkin ada saat kegembiraan itu asli, tak kebahagian itu tak wujud.

Kata Umi, hidup biar berjiwa, nak buat semua benda biar ada jiwa. Dan kata Umi lagi, jadi diri sendiri, sebab selagi aku berlakon cuba jadi orang yang bukan aku sebenarnya aku takkan pernah bahagia. Masa tu sikit pun aku tak peduli apa Umi cakap. Di bahan lagi ada la. Tapi betul, bila difikirkan, aku rasa aku tak tahu aku siapa. Kalau betul aku yang sekarang ni aku, kenapa aku tetap rasa tak bahagia. Aku tak kenal diri sendiri.

Hakikatnya, aku tak dapat terima yang aku sebenar produk korupsi dunia. Aku hasil dari propaganda kehidupan yang dipupuk dari media, dipupuk dari persekitaran. Aku kadang kadang terlampau hyperaktif, tapi rasanya tu hanya untuk membuat orang ketawa. membuat orang selesa. tapi sebenarnya aku paling selesa bila duduk atas kerusi baca buku, dengar lagu. Sunyi, Aman.

Aku terima aku bukan aku. Aku terima. dan Aku akan cari siapa aku sebenarnya. Sebab kata Umi, kalau aku sendiri jadi orang lain, kegembiraan yang ada kebahagiaan yang ada sebenarnya milik orang lain. Dan aku rasa betul. Aku rasa aku akan rasa sangat selesa dengan diri sendiri bila aku dapat jumpa siapa aku sebenarnya.

Susah tapi aku akan cuba. Letih sebenarnya berlakon walaupun masa tu aku rasa tu perasaan aku yang asli.




A thousand years by Christina Perri

1 comment: